بلاگ 1401

۵۱ مطلب در شهریور ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

علائم خرابی سنسور میل سوپاپ خودرو آریو

📷

۱۹ مرد

موتور خودروهای پیشرفته امروزی از بخش‌ ها و قطعه‌ های مهمی تشکیل شده‌ است که همه آن‌ ها با هم در تعامل هستند و این تعامل میان آن‌ ها جهت فعالیت درست، ایمنی و کارایی ضروری می‌ باشد. یکی از این بخش‌ های بسیار مهم که به‌ تنهایی کاربرد خاصی ندارد ولی در ارتباط با دیگر قسمت‌ ها شرایط مناسب جهت احتراق را تنظیم می‌ نماید، سنسور میل سوپاپ یا میل بادامک می‌ باشد. در ادامه این مطالب قصد داریم درباره این سنسور و اهمیت آن در خودروی آریو و علائم خرابی سنسور میل سوپاپ خودرو آریو و نیز علل خرابی آن صحبت کنیم.

 

مروری بر کاربرد سنسور میل سوپاپ

برای آن که بدانید سنسور میل سوپاپ دقیقاً چه عملی را انجام می‌ دهد ابتدا باید بگوییم خود میل سوپاپ چه وظیفه‌ ای در خودرو به‌ عهده دارد.

موتورهای احتراق داخلی برای آن که به‌ درستی فعالیت کنند به مقدار معینی از هوا، سوخت و جرقه احتیاج دارند. این سه مورد باید در زمان مناسب و به میزان مناسب جهت احتراق کامل و مؤثر در دسترس قرار بگیرند. چنان چه زمان‌ بندی درست تنظیم نباشد و یا این‌ که یکی از قطعه‌ ها به درستی عمل نکند، امکان ندارد احتراق رخ دهد. این کار را سنسورهای گوناگون بر عهده دارد.

درواقع این سنسورها با واحد کنترل الکترونیکی (ECU) که رایانه اصلی خودرو می باشد، ارتباط دارند. آن ها در لحظه مناسب فعال می‌ شوند و اجزا یا شرایط لازم جهت احتراق را کنترل می نمایند. اگر مشکلی به وجود آید و یا یک قطعه خراب شده باشد، سنسورها به واحد کنترل اطلاع می‌ دهند تا شما را از وجود مشکل مطلع سازد.

📷سنسور میل سوپاپ خودرو آریو

دو بخش از این اجزای بسیار حائز اهمیت، میل سوپاپ و میل لنگ می باشد. میل سوپاپ موقعیت سوپاپ‌ های ورودی و خروجی را کنترل می نماید و میل لنگ با خود پیستون‌ ها فعالیت می‌ کند.

سنسور میل سوپاپ موقعیت میل سوپاپ را تحت کنترل می گیرد و اطلاعات مرتبط به باز بودن هر سوپاپ در یک سیلندر خاص را به واحد کنترل ارسال می نماید. این سنسور با سنسور میل لنگ ارتباطی بسیار نزدیکی دارد تا تصویر کامل‌ تری از وضعیت را به واحد کنترل ارائه نماید.

اطلاعات داده شده از این دو سنسور با هم نشان می‌ دهند که یک پیستون در مرکز بالایی تعبیه شده است و تأیید می‌ کند که سوپاپ‌ ها جهت رساندن هوا و سوخت در یک راستا قرار دارند یا خیر. به صورت کلی این دو سنسور با هم فعالیت می‌ کنند تا شرایط مناسب ورودی‌ ها، فشرده‌ سازی، احتراق و در نهایت اگزوز را نمایش دهند.

 

علائم خرابی سنسور میل سوپاپ خودرو آریو

اگر سنسور میل سوپاپ خودرو آریو مشکل پیدا کرده باشد، علائمی از خود بروز می‌ دهد که شما متوجه شوید مشکل از چیست. علائم خرابی سنسور میل سوپاپ خودرو آریو عبارت‌ اند از:

 

۱. چراغ چک موتور روشن می‌ شود

زمانی که سنسور میل بادامک خراب شده باشد یا تازه شروع به خراب‌ شدن کرده باشد، نخستین موردی که این مشکل را به شما اطلاع می‌ دهد چراغ چک موتور می باشد. البته لازم به ذکر است که دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو بسیار زیاد هستند. با این‌ حال می‌ توان از مکانیک درخواست کرد با استفاده از ابزار اسکن کد خطا را تعیین نماید و تشخیص دهد که ایراد خودرو از چیست.

 

۲. مشکل در احتراق

زمانی که سنسور میل سوپاپ خودرو آریو خراب می‌ شود، سیگنال‌ های ارسالی به رایانه خودرو هم ضعیف خواهند شد. ممکن است این سیگنال آن‌ قدر ضعیف باشد که اجازه راه‌ اندازی خودرو را ندهد؛ زیرا جرقه‌ ای جهت احتراق صورت نمی گیرد که سیگنالی ارسال شود.

 

۳. تکان‌ های شدید در خودرو یا حرکت نوسانی

ممکن است در حال رانندگی با خودرو متوجه شوید موتور در بعضی مواقع قدرتش را بی علت از دست می‌ دهد و موجب ایجاد تکان‌ های شدید در خودرو می‌ شود یا برخی اوقات به‌ سمت جلو نوسان دارد، این ها یعنی سنسور میل سوپاپ خراب شده است. هر دو این موارد ذکر شده نتیجه تزریق میزان نامناسب سوخت به سیلندرها می باشد؛ زیرا ماژول کنترل قدرت (PCM) اطلاعات غلطی را از سنسور دریافت می نماید.

📷سنسور میل سوپاپ

 

۴. توقف بی‌دلیل موتور

این که در زمان رانندگی ناگهان موتور خاموش شود یکی از مشکلات بدتر از این که ماشین روشن نشود، که دلیل آن این است که انژکتورهای سوخت اطلاعاتی در مورد این که باید سوخت را به سیلندرهای موتور تزریق نمایند دریافت نمی‌ کنند.

قطعا جدیت این موضوع را درک می کنید و می دانید که این وضعیت چقدر می‌ تواند خطرناک باشد.

 

۵. شتاب ضعیف

زمانی که سنسور میل سوپاپ دیگر کار نمی کند، خودرو نمی‌ تواند به خوبی شتاب بگیرد. این شتاب ضعیف هم به علت این است که انژکتورها سوخت را به‌ درستی تحویل نمی‌ دهند. لازم به ذکر است که شتاب ضعیف خودرو دلایل متعددی می‌ تواند داشته باشد؛ در نتیجه در کنار سایر موارد، سنسور میل سوپاپ را نیز بررسی نمایید.

 

۶. مشکل در تعویض دنده

یکی دیگر از علائم خرابی سنسور میل سوپاپ مشکل در تعویض دنده می باشد. در بعضی از مدل‌ های خودرو که سنسور میل سوپاپ آن ها دچار مشکل شده است، گیربکس قفل می شود و در یک دنده گیر می‌ کند. در چنین شرایطی دنده عوض نخواهد شد و تنها راهی که وجود دارد تا از آن دنده خارج شد این است که موتور را خاموش کرده، کمی صبر کنید و سپس دوباره ماشین را استارت بزنید. البته این روش به صورت موقت است و مشکل همچنان وجود خواهد داشت. بنابراین باید سنسور تعویض شود.

 

۷. مصرف بی‌ رویه سوخت

این مورد دقیقا برعکس وضعیتی است که سوخت کافی به موتور نمی‌ رسد. در این وضعیت سنسور میل بادامک نمی‌ تواند مقدار سوخت را به‌ درستی تنظیم نماید و به همین خاطر سوخت بیش‌ از اندازه به موتور وارد می‌ شود که موجب می‌ شود سوخت بیشتری مصرف شود.

 

در آخر

ما سعی کردیم در مطالب فوق ضمن معرفی سنسور میل سوپاپ، علائم خرابی سنسور میل سوپاپ خودرو آریو را بررسی نماییم. چنان چه در زمینه لوازم یدکی آریو نیاز به راهنمایی بیشتر دارید می توانید با کارشناسان آسا یدک در ارتباط باشید.

  • blogagency blogagency2022
  • ۰
  • ۰

 

روغن هیدرولیک فرمان آریو و زمان تعویض آن

📷

۱۶ مرد

یکی از مهم‌ ترین بخش‌ های فرمان‌ های هیدرولیکی روغن هیدرولیک فرمان آریو و زمان تعویض آن در آن‌ ها می‌ باشد. روغن هیدرولیک فرمان هم مثل دیگر روغن‌ های خودرو مصرفی بوده و باید حتما بعد از گذشت زمان خاصی آن را تعویض کرد. اگر روغن هیدرولیک خودرو خود را پس‌ از گذشت چند سال تعویض نکنید فرمان سفت می‌ شود و موجب آسیب جدی به بخش‌ های گوناگون سیستم هیدرولیک فرمان اعم از پمپ هیدرولیک و جعبه فرمان خواهد شد و شما باید هزینه بسیار بیشتری را جهت تعمیر آن پرداخت کنید.

در واقع فرمان‌ های هیدرولیکی همان فرمان‌ های معمولی می‌ باشند با این اختلاف که دارای یک پمپ هستند که به واسطه فشار روغن نیروی لازم جهت چرخش فرمان را تولید می‌ نمایند و موجب نرم شدن فرمان خودرو خواهند شد. فرمان‌ های هیدرولیک را به‌ آسانی با یک انگشت دست می‌ توان چرخاند و به حرکت درآورد.

در این مقاله قصد داریم شما را با روغن هیدرولیک فرمان آریو و زمان تعویض آن آشنا کنیم چنان چه قصد کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه را دارید همراه ما باشید.

📷روغن هیدرولیک فرمان آریو

 

روغن هیدرولیک فرمان چیست؟

همان‌ طور که در ابتدای متن نیز گفته شد یکی دیگر از روغن‌ های مصرفی هر خودرویی روغن هیدرولیک آن می‌ باشد، این روغن وظیفه انتقال قدرت و همچنین روان‌ سازی قطعات سیستم فرمان را بر عهده گرفته‌ است. در واقع باید این‌ طور گفت که این روغن موجب روان‌ تر شدن چرخش فرمان خواهد شد. همچنین این روغن قابلیت تحمل فشار زیادی را دارا می‌ باشد و می‌ توان گفت بسیار مشابه به روغن ترمز عمل می‌ کند و به وسیله فشار تغییر حجم نمی‌ دهد.

روغن‌ های هیدرولیک فقط در مبحث حرکت و چرخش در خودروها به کار نمی‌ روند، بلکه کاربرد این روغن در صنایع گوناگون بسیار زیاد است ولی در رابطه با خودروهای سنگین این روغن‌ ها در پمپ‌ ها، جرثقیل‌ ها، جک ها و سایر مواردی که جهت به حرکت درآوردن آن‌ ها به قدرت بسیار زیادی نیاز است به کار برده می‌ شوند.

 

وظایف و کاربرد روغن های هیدرولیک در خودرو آریو

لازم به ذکر است که این روغن در فرمان وظیفه‌ی روان کنندگی، کاهش سایش و اصطکاک و همچنین انتقال قدرت تنها قسمتی از وظایف روغن هیدرولیک می‌ باشد در واقع با اضافه نمودن این روغن به سیستم فرمان خودرو، محافظت از زنگ‌ زدگی بخش‌ های فلزی هم یکی دیگر از وظایف آن به شمار می‌ رود. روغن هیدرولیک فرمان اگر چه عمر بسیار طولانی دارد ولی نسبت‌ به ناخالصی‌ ها بسیار حساس عمل می‌ کند و در اثر آلودگی امکان دارد خواص شیمیایی و فیزیکی آن تغییر نماید.

 

روغن هیدرولیک فرمان خودرو چگونه کار می کند؟

اگر هنوز هم اطلاعات لازم درباره روغن فرمان هیدرولیک را ندارید و نمی‌ دانید چگونه عمل می‌ کند، ابتدا باید عملکرد سیستم هیدرولیک فرمان را به‌ صورت مختصر برای شما توضیح دهیم. سیستم فرمان هیدرولیک عملکرد پیچیده‌ ای را دارا می‌ باشد و درک آن به‌ صورت کلی از نحوه عملکرد سیستم هیدرولیک می‌ تواند شما را از پرداخت هزینه‌ های بسیار زیاد جهت تعمیرات در زمان مواجه شدن با مشکل نجات دهد.

اکثر سیستم‌ های هیدرولیک به واسطه پمپ هیدرولیکی کنترل می‌ شوند که معمولاً توسط کمربند هدایت خواهند شد. پمپ هیدرولیک فشار لازم را برای جعبه‌ فرمان فراهم می‌ کند که در واقع باید گفت، پمپ هیدرولیک نیروی چرخشی را از موتور از کمربند هیدرولیکی دریافت خواهد کرد.

فشار به‌ وجود آمده در پمپ هیدرولیک موجب فشار به روغن هیدرولیک فرمان خواهد شد و به واسطه لوله فشار قوی، روغن هیدرولیک فرمان را به بخش عقب شیر هیدرولیک هدایت می‌ نماید.

زمانی‌ که راننده به‌ علت وجود سوراخ در دریچه هیدرولیک، فرمان را چرخانده، فشار روغن به‌ طرف چپ یا راست انتقال می‌ یابد که این امر موجب انتقال نیرو از فرمان به چرخ‌ ها خواهد شد.

جهت تامین روغن هیدرولیک و همچنین جلوگیری از کاهش فشار روغن هیدرولیک، مخزن هیدرولیک به طوری است که روغن اضافی در آن تجمع پیدا می‌ کند و در صورت احتیاج، کسری روغن هیدرولیک را جبران می‌ نماید. جریان روغن هیدرولیک بعد از عبور از جک هیدرولیک به واسطه شیلنگ بازگشت به مخزن انتقال پیدا می‌ کند.

📷زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان

 

زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو آریو

زمان تعیین‌ شده‌ ای جهت تعویض روغن هیدرولیک فرمان در خودروی آریو در نظر گرفته نشده‌ است ولی با بازدید روغن می‌ تواند با توجه به یک سری فاکتورها و موارد مهم زمان تعویض آن را فهمید. که ما در ادامه برای شما بررسی خواهیم کرد که روغن هیدرولیک فرمان چه زمانی نیاز به تعویض دارد.

زمان تعویض روغن هیدرولیک به موارد گوناگونی بستگی دارد که مشاهده هر کدام از آن‌ ها نشانگر این‌ موضوع خواهد بود که زمان تعویض آن فرا رسیده‌ است.

به‌ صورت کلی اگر هر یک از موارد زیر را در روغن هیدرولیک خودروی خود مشاهده کرده‌ اید، زمان تعویض آن فرا رسیده‌ است. این موارد عبارت‌ اند از:

تیره شدن رنگ روغن به معنی سوختن آن و همچنین عدم کارایی صحیح روغن خواهد شد. مقداری از روغن را به بردارید اگر بوی سوختگی احساس کردید به‌ معنای این است که زمان تعویض روغن رسیده‌ است. درب پمپ هیدرولیک را باز کنید و توسط یک چراغ‌ قوه داخل آن را نگاه بیندازید. اگر روغن شما حالت کف کردگی داشت به‌ معنای این است که باید آن را سریعاً تعویض کنید.

 

در آخر

ما سعی کردیم در این مقاله هر آنچه لازم است درباره روغن هیدرولیک فرمان آریو و زمان تعویض آن بدانید را بررسی کنیم. چنان چه در این زمینه نیاز و لوازم یدکی آریو به کسب اطلاعات بیشتر دارید می‌ توانید با کارشناسان آسا یدک در ارتباط باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

  • blogagency blogagency2022
  • ۰
  • ۰

 

آشنایی با اره نواری ستونی

📷

دستگاه اره نواری ستونی یکی از انواع پرکاربرد اره نواری است که به دلیل دقت عمل بالا و برش سریع و بدون نقص در بریدن انواع فلزات پرکاربرد مثل آهن، فولاد، استیل، برنج و برخی از نافلزات مانند پلاستیک، کامپوزیت و گرافیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ دارای کاربری ویژه برای انواع برش‌ها به صورت متوالی و سری بری می‌باشد . به همین دلیل یکی از پرطرفدار ترین ابزار آلات برش در صنایع مختلف شناخته می‌شود. در ادامه با ویژگی‌ و کاربردهای این محصول بیشتر آشنا می‌شویم.

 

اره نواری ستونی

اره نواری ستونی یا دو ستونه دستگاهی است که در دو مدل اتومات و نیمه اتومات در بازار یافت می‌شود. این دستگاه برای برش پروفیل‌های سنگین ساختمانی و انواع مختلف فلزات سنگین عملکرد مناسبی دارد. اره نواری ستونی تیغه‌هایی با ضخامت و عرض بسیار بالایی دارد که می‌توانند انواع فولاد و آهن را به صورت منظم و غیر منظم برش دهند. از مزایای اره نواری ستونی این است که نگهداری از آن بسیار ساده است و موارد ایمنی در دستگاه تا حد زیادی رعایت شده است. در مقایسه با سایر دستگاه‌های برش، این وسیله سرعت، دقت عمل، کیفیت، قدرت و صرفه اقتصادی بیشتری دارد و به همین دلیل در دسته بهترین ابزار آلات برش قرار می‌گیرد.

📷

 

نحوه عملکرد اره نواری ستونی چگونه است؟

همان طور که اشاره کردیم انواع مختلف اره نواری ستونی شامل مدل اتوماتیک و نیمه اتوماتیک می‌باشند. عملکرد این دستگاه بسیار پیچیده و تخصصی است اما در بیان ساده برش‌های ایجاد شده در اره نواری ستونی با کمک بالا و پایین رفتن کمان بر روی دو بازوی عمودی و به کمک سیستم هیدرولیکی این دستگاه انجام می‌شود.

البته لازم به ذکر است که با وجود اینکه این دستگاه در برش انواع مقاطع خالی و تو پر مثل انواع قوطی، میلگرد، لوله‌، تیر آهن و پروفیل کاربرد دارد اما با این وجود فقط قادر به اجرای برش‌های 90 درجه می‌باشد و نمی‌توان با آن برش‌های زاویه دار اعمال کرد. این ماشین به ویژه برای تولیدات انبود و سری بری طرفداران زیادی دارد.

 

معرفی اجزای اره نواری ستونی

از اجزای مهم این دستگاه موتور و گیربکس قدرتمند آن است که در کنار طراحی دقیق و مدرن امکان برش‌های تمیز و بدون نقصی را ایجاد نموده است.

با توجه به متریال مورد نظر و شرایط کار می‌توان فشار مورد نیاز برای برش را توسط شیر مخصوصی که روی صفحه کنترل وجود دارد تعیین کرد. همچنین تعداد قطعات برش خورده نیز روی صفحه کنترل پنل نمایش داده می‌شوند که این ویژگی برای تولیدات انبود در صنایع مختلف بسیار حائز اهمیت است.

در گیره جلویی دستگاه غلتک‌هایی وجود دارند که وظیفه حرکت مواد اولیه به سمت جلو را بر عهده دارند. در طرف دیگر دهانه نیز غلتک‌های هرز گرد قطعات برش خورده را به سمت جلو هدایت می‌کنند.

برای استفاده از این دستگاه، ابتدا طول برش قطعه برای دستگاه تعیین می‌شود و بعد از تنظیم تعداد برش‌های مورد نیاز، تکنسین دستگاه دکمه استارت را می‌زند.

پس از پایان برش نیز جک‌های هیدرولیکی، کمانی که بین ستون‌ها نگهداره دستگاه قرار دارد را به سمت بالا هدایت می‌کند و قطعه کار توسط غلتک به جلو هدایت می‌شود. زمانی که قطعه کار به میکرو سوئیچ قرار برخورد کرد و از حرکت ایستاد برش قطعه بعدی آغاز می‌شود.

سیستم هیدرومکانیکی در اره ستونی به سنسور محافظتی مجهز می‌باشد و به همین دلیل در صورت پاره شدن و یا شکستن تیغه دستگاه به طور کامل خاموش می‌شود.  همچنین میکرو سوئیچ دستگاه نیز پس از  پایان برش قطعات دستگاه را به طور خودکار خاموش می‌کند. یکی از اجزای دیگر اره نواری ستونی برس براده کشی است که دندانه‌های تیغه‌ی دستگاه را پس از پایان هر برش از براده‌های مواد بریده شده پاک می‌کند. همچنین این دستگاه مجهز به یک تانک خنک کننده می‌باشد.

📷

 

مزایای استفاده از اره نواری ستونی چیست؟

  • برش‌های سریع و دقیقی ایجاد می‌کند.

  • تولید ضایعات در این دستگاه بسیار کم است.

  • می‎‌توان انواع متریال‌های فلزی و غیر فلزی را به کمک آن برش داد.

  • استفاده از آن آسان است و از ایمنی بالایی برخوردار است.

  • اجرای انواع مختلف برش با آن امکان پذیر است.

  • طول عمر بسیار بالایی دارد.

  • استفاده از آن خطرات کمتری برای اپراتور دارد.

  • به دلیل قابلیت‌ اجرایی بالا دستگاهی چند منظوره به شمار می‌رود و به همین دلیل استفاده از آن مقرون به صرفه است.

  • در سری بری و تولیدات انبوه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

📷

 

چگونه بهترین اره نواری را انتخاب کنیم؟

در حال حاضر انواع مختلفی از دستگاه اره نواری در بازار موجود است که شناسایی و انتخاب یک دستگاه مناسب را برای ما سخت می‌کند. بسیاری از کاربران برای انتخاب میان مدل‌های مختلف اره تردید دارند و نمی‌توانند محصولی مطابق با نیاز و خواسته‌های خود پیدا کنند. برای یک خرید امن و مطمئن بهترین کار این است که از افراد با تجربه و خبره در این زمینه کمک بگیرید. کیان صنعت یکی از برترین تولیدکنندگان اره نواری در کشور است که محصولاتی مطابق با استانداردهای جهانی و نیاز صنایع و کارخانجات داخلی تولید می‌کند. برای دریافت مشاوره و انتخاب یک اره نواری مناسب می‌توانید همین حالا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

  • blogagency blogagency2022
  • ۰
  • ۰

 

اره نواری بازویی و انواع آن

📷

در این مقاله سعی داریم اره نواری بازویی و انواع آن را معرفی کنیم.

دستگاه اره نواری یکی از بهترین ابزارآلات برای برش دادن فلزات سخت است. این دستگاه قادر به برش انواع پروفیل و فولاد آلیاژی برنج، آلومینیوم، مس و سایر فلزات می‌باشد. دستگاه اره نواری شامل مدل‌های مختلفی می‌باشد. از رایج‌ترین انواع این دستگاه می‌توان به اره نواری بازویی و اره نواری ستونی اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل با اره نواری بازویی و مدل‌های آن بیشتر آشنا شویم.

 

معرفی دستگاه اره نواری

اره نواری یکی از مهم‌تری ابزار آلات در برش فلزات و تولید محصولات چوبی به شمار می‌رود. این دستگاه در دو نوع اصلی عمودی و افقی موجود است و تنوع گسترده‌ی مدل‌های آن باعث شده تا پاسخگوی نیاز همه افراد باشد. ماشین اره نواری توانایی انجام انواع برش‌های مختلف را دارد. از این دستگاه می‌توان برای انواع برش طولی، قوس بری، بریدن فاق و زبانه، بریدن فلزات مختلف و ایجاد برش‌هایی با زوایای مرکب استفاده نمود.

· دستگاه اره‌ نواری مزیت‌های زیادی نسبت به اره لنگ دارد که شامل موارد زیر اند:

· توانایی ایجاد برش‌های باریک و ظریف

· سرعت عمل و دقت بالا که از اتلاف وقت و انرژی جلوگیری می‌کند

· حذف سر و صدای ماشین‌های قدیمی و کاهش مصرف برق

· توانایی تولید برش‌های صاف و دقیق و عدم نیاز به ماشین‌ کاری‌های بعدی

· قابل حمل و کاربری آسان

· تیغه‌های با دوام و مقاوم‌تر نسبت به دستگاه‌های برش دهنده سنتی

· بدون نیاز به نیروی تکنسین در مدل‌های نیمه اتوماتیک و اتوماتیک

· قابلیت ایجاد برش در انواع متریال‌ها

📷

 

معرفی اره نواری بازویی

اره نواری بازویی از پرطرفدارترین مدل‌های دستگاه اره نواری می‌باشد که خود به مدل‎‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شود:

· بازویی اتوماتیک: این مدل که نسبت به نمونه‌های دیگر قیمت بیشتری دارد قادر به انجام برش‌های سری به شکل منظم و نامنظم می‌باشد. تیغه‌های اره در در این نوع دستگاه با سایر مدل‌ها متفاوت است. از مزایای استفاده از اره نواری بازویی اتوماتیک می‌توان به مواردی مثل نگهداری راحت، تعمیر سریع، برش‌های ایمن و حمل و نقل آسان اشاره کرد. همچنین می‌توان نرخ بازدهی این دستگاه را به طور دقیق محاسبه نمود که در صنایع بزرگ بسیار کاربردی و حساس است.

· بازویی نیمه اتوماتیک: این دستگاه به دلیل قیمت مناسب و تنوع بالای مدل‌‌ها به یکی از پرفروش ترین مدل‌های اره نواری تبدیل شده است. دستگاه نیمه اتوماتیک به اپراتور همیشگی نیاز ندارد و حمل و نقل و نگهداری آن مانند مدل اتوماتیک راحت و بدون دردسر است. این اره در مدل‌های سه فاز و دو فاز تولید می‌شود و قابلیت اجرای برش در زاویه مثبت و منفی را دارد. کار با آن بسیار ساده و ایمن بوده و برش‌ها هیچ جرقه‌ای ندارند.

· اره بازویی دستی: ساده‌ترین و ابتدایی ترین مدل اره نواری، اره بازویی دستی می‌باشد. این دستگاه دو مدل تک فاز و دو فاز دارد، کار با آن ساده است، برش‌ها را در زاویه مثبت و منفی انجام می‌هد، حمل و نگهداری آن بسیار ساده است و دارای تیغه‌های متنوعی می‌باشد. تنها مشکل این دستگاه این است که به اپراتور دائمی احتیاج دارد و تیغه‌های آن در تنظیم سرعت محدودیت دارند.

📷

 

برای انتخاب تیغه اره نواری باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

در همه دستگاه‌های اره نواری تیغه‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام از این تیغه‌ها ویژگی و کاربرد خاص خود را دارند. برای آشنایی بیشتر شما با این تیغه‌ها در ادامه کاربرد و ویژگی‌های هر کدام را توضیح می‌دهیم:

 

تیغه دندانه قلابی در اره نواری

این تیغه‌ها دندانه‌های پهن و در عین حال محکمی دارند که فا فاصله نسبتا زیادی از یکدیگر واقع شده اند. این نوع تیغه بیشتر برای بریدن مواردی مثل فلزات غیر آهنی، چوب‌های سخت و خشک، انواع پلاستیک و برخی انواع سنگ به کار برده می‌شود. در واقع این تیغه‌ها به دلیل شکل قلاب مانندی که دارند به تیغه دندانه قلابی معروف شده اند.

 

تیغه‌های دندانه‌ای مواج دار

این تیغه‌ها مناسب‌ترین گزینه برای برش انواع فلزات آهنی هستند. تیغه‌های دندانه‌ای مواج دار بیشتر در اره نواری افقی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از آن برای برش مقطعی اجسامی با دیواره‌های نازک مثل لوله‌های تو خالی و یا اجسام مکعبی استفاده می‌کنند. تمام انواع اره نواری با کمک این تیغه می‌توانند برش‌های تمیز و دقیقی را انجام دهند. از دیگر مزایای این تیغه‌ها سرعت عمل بالا و راحتی استفاده است.

 

اره نواری با تیغه معمولی

تیغه‌های دندانه‌ای معمولی عموما برای برش فلزات و چوب مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تیغه‌ها بسیار صاف و یکدست و در عین حال تیز و برنده هستند. از جمله مهم‌ترین کاربرد تیغه‌های معمولی ایجاد برش‌های بی‌نقص و دقیق در چوب‌های نرم می‌باشد. البته این دستگاه تا حدودی توانایی بریدن چوب‌های سخت‌تر را نیز دارد و حتی می‌توان انواع فولادها آلیاژی معمولی و رنگی را به کمک آن برش زد. فاصله عمیقی که بین هر دندانه این تیغه وجود دارد باعث شده تا لقب بهترین تیغ اره نواری استاندارد را از آن خود کند.

📷

 

نکات مهمی که برای خرید اره نواری باید به آن‌ها دقت کنیم

 

ابعاد برش

یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای خرید اره نواری باید به آن توجه کرد ابعاد برش این دستگاه است. دستگاه‌های اره نواری از جهت اندازه دارای تنوع بسیار زیادی می‌باشند و قابلیت برش انواع فولاد از قطر 802 تا 2100 میلی متر را دارد. به طور معمول انتهای نام یک اره نواری نشان دهنده حداکثر ارتفاع برشی است که می‌تواند اجرا کند. برای مثال در دستگاه‌های زاویه زن  حداکثر ارتفاع برش در زاویه مثبت و منفی کمتر از 90 می‌باشد.

 

برش تحت زاویه

از دیگر مواردی که باید به آن دقت کنیم قابلیت برش تحت زاویه است. دستگاه‌های اره نواری هم در مدل‌های بازویی و هم در مدل‌های دو ستونه قابلیت برش تحت زاویه را دارند. اره نواری‌های زاویه زن با حرف انگلیسی G نشان داده می‌شوند. این دستگاه‌ها به دو گونه زاویه زن با چرخش دکل و زاویه زن با چرخش گیره تقسیم می‌شوند.

 

برش بندیل

زمانی که فولادهای برشی به صورت بندیل وارد کارخانه می‌شوند، اره نواریهای محوری و دو ستونه قابلیت انجام برش‌های بندیل را نیز دارند. بنابراین در صورت نیاز به ابن نوع برش حتما در خرید اره نواری به توانایی برش دستگاه خود دقت کنید.

سری بری

یکی از بهترین مزایای استفاده از دستگاه اره نواری قابلیت انجام انواع برش به صورت سری بری است. دستگاه‌های اره نواری اتوماتیک قابلیت برش انواع فولاد به صورت سری را دارند. همچنین گیره اره نواری‌های اتوماتیک دارای فیدر برای کشیدن قطع کار به جلو می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با کارشناسان کیان صنعت در ارتباط باشید.

  • blogagency blogagency2022
  • ۰
  • ۰

گرانترین فلز دنیا

گرانترین فلز دنیا

گرانترین فلز دنیا

همان‌ طور که می‌ دانید فلزات گوناگونی در طبیعت یافت می‌شوند از این فلزها می‌ توان در صنایع گوناگون بهره برد. مثلاً اگر از شما بپرسند گرانترین فلز دنیا چیست؟ ممکن است پاسخ شما طلا باشد. این جواب تا حدودی درست است اما به‌ غیر از طلا، فلزات دیگری یافت می‌ شوند که حتی از طلا با ارزش تر هستند.این فلزها عبارت‌ اند از:

  1. ایندیوم: این عنصر شیمیایی سفید-نقره ای با عدد اتمی ۴۹ است. ایندیوم نرم است و با نماد In نشان داده می شود.
  2. اسکاندیم: فلز اسکاندیم یکی از عناصر شیمیایی با ارزش دیگر است که عدد اتمی آن ۲۱ بوده و با نماد Sc نشان داده می‌ شود.
  3. نقره: نقره نیز یکی از عناصر گرانبها در جهان شناخته‌ شده است که عدد اتمی آن ۴۷ بوده و با نماد Ag نشان داده می‌ شود.
  4. رنیوم: یکی از نادرترین فلزات رنیوم است که در پوسته زمین یافت می‌ شود. این عنصر شیمیایی را با نماد Re شناخته می شود.
  5. اوسمیوم: اسمیوم فلز سختی با رنگ آبی مایل به سفید بوده که در گروه پلاتین جای می‌گیرد و به‌ عنوان یک عنصر کمیاب شناسایی می‌ شود.
  6. ایریدیم: این فلز به رنگ سفید-نقره‌ ای است و جزو فلزهای سخت به شمار می‌ رود درواقع به‌ عنوان دومین فلز چگال در جهان شناخته می‌ شود این فلز در برابر خوردگی از خود مقاومت بسیار بالایی نشان می‌ دهد و در پوسته زمین و همچنین شهاب‌ سنگ‌ ها یافت می شود.
  7. روتنیوم: فلز روتنیوم با عدد اتمی ۴۴ چهارمین فلز گران‌ قیمت در جهان است و آن را با نماد Ru نشان می‌ دهند.
  8. طلا: طلا که اصلا دیگر نیاز به معرفی ندارد و همه ما می‌ دانیم که یکی از فلزات با ارزش در دنیا محسوب می‌ شود. طلا با تراکم بالا و به رنگ زرد روشن بوده و همچنین انعطاف‌ پذیر است.
  9. پالادیوم: پالادیوم با عدد اتمی ۴۶ یکی از فلزات گران دنیا بوده و آن را با نماد Pd نشان می‌ دهند.
  10. رودیم: به‌ جرات می‌ توان گفت گرانترین فلز دنیا رودیم است.گرانترین فلز دنیا

    فلز کمیاب رودیوم

هدف از ارائه این مقاله نیز معرفی گرانترین فلز در جهان است که در ادامه قصد داریم این فلز را بیشتر معرفی کنیم.

معرفی رودیم گرانترین فلز دنیا

فلز رودیم (Radium) به عنوان گرانترین فلز دنیا شناخته‌ شده که بسیار کمیاب و ارزشمند است. این فلز به رنگ سفید درخشان می باشد و از آنجایی‌ که بسیار کمیاب است در هر تن از پوسته زمین فقط حدود یک‌ هزار گرم از آن موجود است.

یکی از ویژگی‌ های بارز این فلز مقاومت بالای آن در برابر خوردگی می‌ باشد و از فلز رودیم به‌ عنوان سوخت هسته‌ ای نیز استفاده می‌ کنند.

بیست و هشت گرم از فلز رودیم برابر با ۴۲۰۰ دلار است. در واقع هر یک گرم رودیم ۱۵۰ دلار مورد معامله قرار می گیرد.

تاریخچه فلز رودیم

گرانترین فلز دنیا یا همان رودیوم در سال ۱۸۹۵ توسط افرادی به نام ماری کوری و پیر کوری کشف شد. ابتدا ماری کوری تکه‌ ای از فلز اورانیوم را در کاغذ سفیدی قرار داد و پس‌ از آن بر روی یک نگاتیو، فیلم نور ندیده ای گذاشت و فردای آن روز مشاهده کرد که نگاتیو سیاه شده و انگار که نور دیده‌ است.

با توجه به نتیجه‌ ای که مشاهده کرده بود دریافت که پرتوهایی از اورانیم خارج‌ شده و موجب سیاه شدن نگاتیو شده‌ اند. به‌ همین خاطر برای تکمیل کار خود این آزمایش را با سنگ پیچبلند انجام داد و فردای آن روز مشاهده کرد که نگاتیو با شدت بیشتری سیاه شده‌ است.

در نتیجه وی دریافت که یک عنصر بسیار رادیواکتیوتر از اورانیوم در دسترس است که پس‌ از جستجوی فراوان رودیوم را کشف و معرفی کرد و بعد از مدتی این فلز به‌ عنوان عنصری رسمی شناخته شد.

چیزی که اهمیت دارد این است که پرتوهای رودیم می‌ توانند بافت‌ های زنده را به‌ شدت تخریب کند که این کشف مهم کوری ها به شمار می‌درود و در سال‌ های آینده با پیشرفت تکنولوژی پزشکان به این نتیجه رسیدند که با کمک رادیوم می‌ توان بافت‌ های بدخیم و همچنین غده‌ هایی که باعث ایجاد سرطان و یا بیماری‌ های پوستی و غدد ترشحی می‌ شوند را از بین برد.

کاربرد فلز رودیم

از هر ۱ گرم رودیم به‌ صورت روزانه مقداری معادل با ۰٫۰۰۰۱ میلی‌ گرم گاز رادون ساطع می‌ شود که می‌ تواند در درمان سرطان‌ ها تاثیر بسزایی داشته باشد.

در گذشته رودیم به شکل شب نما در ساعت استفاده می‌ شد اما امروزه به‌ خاطر تأثیرات منفی رادیواکتیوی آن دیگر برای این کار از آن استفاده نمی شود.

از این فلز گران‌ قیمت نیز در مطالعات فیزیک به‌ عنوان یک منبع نوترونی با انرژی زیاد استفاده می‌ شود. در واقع باید گفت که رودیم در منابع نوترونی به‌ صورت ترکیبی استفاده‌ شده و از بزرگترین عناصر به شمار می‌ رود.

گرانترین فلز دنیا

رودیوم

ساختار فیزیکی و اتمی رودیم

این فلز با ارزش جزو فلزهای قلیایی خاکی بوده و بسیار سنگین می‌ باشد. رودیم از نظر شیمیایی بسیار مشابه فلز باریوم است و همچنین بسیار رادیواکتیو می‌ باشد.

جالب است بدانید که رودیم قادر است دمای بالاتر از دمای محیط را در خود حفظ کند و همچنین از نظر تشعشعات گاما، آلفا و بتا بسیار مورد توجه قرار گرفته‌ است. جالب است بدانید که این فلز در آب تجزیه می‌ شود و ترکیب هیدروکسید رودیم که فراتر از باریوم است را می‌ سازد.

لازم به ذکر است که این فلز سمی بوده و به‌ شدت رادیواکتیوی می‌ باشد و محصول تجزیه‌ شده آن برای شش بسیار خطرناک و حتی کشنده است. همچنین به‌ علت آن که با کلسیم در ارتباط است می‌ تواند صدمات جبران‌ ناپذیری را برای استخوان به وجود آورد.

در آخر

هدف از ارائه این مقاله معرفی گرانترین فلز دنیا یا همان رودیم بود. چنانچه در این زمینه نیاز به کسب اطلاعات بیشتر دارید می‌ توانید با کارشناسان مجموعه استیل برتر پارس در ارتباط باشید و یا اگر نظری در این‌ مورد دارید با ما به اشتراک بگذارید.

  • blogagency blogagency2022
  • ۰
  • ۰

 

معرفی انواع آلیاژهای استیل نسوز

📷

همان‌ طور که می‌ دانید فولاد در معرض دمای بالا گرما را به خود جذب می‌ نماید، خواص فولاد و همچنین مقاومت آن به‌ طور چشمگیری کاهش پیدا می‌ کند. فولاد ضد زنگ دارای ویژگی‌ های بسیار مطلوبی است که آن را جزء مواد استراتژیک و کاربردی در صنایع مختلف تبدیل کرده‌ است. از خواص فولاد ضد زنگ می‌ توان به مقاومت ذاتی آن در برابر اکسیداسیون و همچنین استحکام و مقاومت آن در دماهای بسیار بالا اشاره کرد. همان‌ طور که احتمالاً می‌ دانید فولاد ضد زنگ مقاومت ذاتی در برابر آتش از خود نشان نمی‌ دهد ولی مشکلی نیز ایجاد نمی‌ شود و انتشار شعله آن بسیار کم است. برای آن که این فولاد را به استیل نسوز تبدیل کنند باید عناصر آلیاژی به آن بیفزایند و تحت عملیات حرارتی ویژه محلول جامد و رسوب‌ گذاری تقویت شود. در ادامه مطالب به معرفی انواع آلیاژهای استیل نسوز می‌ پردازیم.

📷

انواع آلیاژهای استیل نسوز

لازم به ذکر است استیل نسوز در دماهای بالای ℃۵۰۰ و در مقابل گازهای گرم مقاومت بسیار مطلوبی از خود نشان می‌ دهد و دچار آسیب نمی شود. حداکثر دمای کاری این آلیاژ ℃۱۲۰۰ بوده‌ است که اگر در محیط گوگرد دار، حاوی بخار آب و خاکستر گذاشته شود این دما به شدت کاهش پیدا می‌ کند.

جالب است بدانید که در این دسته از فولادها ۲ عنصر آلیاژی نیکل و کروم از دیگر عناصر مهم‌ تر می‌ باشند. عناصر آلیاژی که جهت افزایش ویژگی‌ های مکانیکی دما بالا به استیل افزوده می‌ شود عبارت‌ اند از:

کروم: کروم عنصری است که در همه فولادهای مقاوم به حرارت و استیل های نسوز یافت می‌شود. کرم علاوه‌بر افزایش مقاومت در برابر اکسیداسیون و مقاومت در مقابل کربوراسیون و استحکام در دمای بالا را نیز افزایش می دهد. در کل می‌ توان گفت که ویژگی نسوز بودن استیل به‌ خاطر وجود کروم بالا در آن می‌ باشد. جالب است بدانید که کرم ریز ساختار را فریتی می‌ کند.

نیکل: زمانی‌ که نیکل به فولاد افزوده می‌ شود و حالت پذیری و شکل‌ پذیری، استحکام دما بالا رفته و مقاومت فولاد در مقابل کربوره و نیتریده شدن افزایش می یابد. بر خلاف کرونیکل سعی دارد که ریز ساختار را آستنیتی کند که این باعث می شود حلالیت کربن و نیتروژن کاهش پیدا کند.

کربن: کربن نیز یکی از مهم‌ ترین عناصر تقویت‌ کننده به شمار می‌ رود. مقدار عنصر کربن در استیل بسیار محدود است و میزان کربن در استیل های نسوز بین ۰٫۰۵ تا ۰٫۱ درصد می باشد. لازم به ذکر است که عنصر کربن در آلیاژ حل می‌ شود و مقاومت و استحکام آن را بالا می‌ برد. لازم به ذکر است که اگر با عناصر فلزی نظیر کروم، مولیبدن، تیتانیم و… آلیاژ شود، به شکل ذرات کوچک و مستحکم به اسم کاربید رسوب می‌ نماید.

نیتروژن: میزان عنصر نیتروژن در استیل نسوز بسیار اندک است و اغلب جهت تقویت استیل های نسوز مارتنزیتی و آستنیتی افزوده می‌ شود.

سیلسیم: عنصر سیلیسیم باعث کاهش حلالیت کربن در فولاد خواهد شد. عنصر سیلیسیم مقاومت در مقابل اکسیداسیون، کربوریزاسیون و مقاومت در برابر جذب نیتروژن را در استیل های نسوز بیشتر می‌ کند.

گوگرد: عنصر گوگرد به‌عنوان ناخالصی شناخته می‌ شود. عنصر گوگرد قابلیت جوشکاری را ضعیف کرده و قابلیت تراشکاری را تقویت می‌ نماید.

فسفر: فسفر یک عنصر نامطلوب در استیل های نسوز بشمار می‌ رود. به این خاطر که وقتی خارج از دانه و در مرز دانه‌ ها وجود داشته باشد باعث تردی و شکنندگی فولاد خواهد شد. همچنین جالب است بدانید قابلیت جوشکاری آلیاژ را به‌ شدت کاهش می‌ دهد و در استیل های نسوز از یک حدی بیشتر نباید به کار برود.

سایر عناصر آلیاژی نظیر منگنز، کبالت، وانادیم، نیوبیم، زیرکونیم، مولیبدن، تیتانیم، تنگستن، آلومینیم، مس و عناصر کمیابی مثل بور، لانتانیم، سزیم و ایتریم در استیل نسوز استفاده می‌ شوند. این عناصر یکنواختی خواص را در دمای بالا حفظ می‌ نمایند. بعضی از آن‌ ها استحکام را افزایش داده و برخی دیگر به مقاومت در برابر اکسیداسیون، پایداری و کارپذیری ریز ساختار را نگه می‌ دارند.

لازم به ذکر است که استیل نسوز در دو دسته کلی فریتی-مارتنزیتی و آستنیتی تقسیم بندی می شود. متداول ترین استیل های نسوز مطابق با استاندارد AISI گروه های ۳۰۹ و ۳۱۰ می باشند که اگر به شکل کم کربن باشند یک s به انتهای عدد گروه اضافه خواهد شد.

📷

استیل نسوز

 

خواص استیل های نسوز

  • در برابر خستگی و خزش در بازه دمایی موردنظر از مقاومت نشان می دهد.

  • در دماهای بسیار بالا نسبت‌ به خوردگی از خود مقاومت نشان می‌ دهد.

  • در مقابل پوسته‌ پوسته شدن در اثر لایه‌های اسیدی از خود مقاومت بروز می‌ دهد.

  • در مقابل تنش‌ های دمایی دائمی و خطر شکنندگی استحکام کافی از خود نشان می‌ دهد.

  • دارای ریز ساختار پایدار در دمای کاری می باشد.

 

کاربرد استیل نسوز

استیل نسوز در صنایع گوناگون کاربردهای بسیار فراوانی دارد که برخی از این کاربردها عبارت‌ اند از:

  • در صنایع شیمیایی و پتروشیمی از آن‌ ها استفاده می‌ شود؛

  • همچنین در صنایع سرامیک‌ سازی و شیشه سازی می‌ توان از آن‌ ها بهره برد؛

  • در تولید و ساخت دیگ بخار و مبدل‌ های حرارتی قابل استفاده می باشند؛

  • در کوره های استوانه ای دوار جهت سیمان سازی کاربرد فراوانی دارند.

 

در آخر

ما سعی کردیم در مطالب فوق هر آنچه لازم است درباره انواع آلیاژهای استیل نسوز بدانید را بررسی نماییم. چنانچه در این‌ باره نیاز به کسب اطلاعات بیشتر دارید و برای خرید خود احتیاج به مشاوره دارید، می‌ توانید با کارشناسان مجموعه استیل برتر پارس در ارتباط باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

  • blogagency blogagency2022
  • ۰
  • ۰

 

نحوه انتقال طرح در نقاشی روی پارچه

 

📷

 

انتقال طرح در نقاشی بر روی پارچه

انتقال طرح در نقاشی روی پارچه، یکی از بخش های مهم این هنر است. انتقال طرح در این هنر برای افرادی که نقاشی خوبی ندارند، یک موضوع مهم است.نقاشی روی پارچه از آن هنر هایی است که علاوه بر ظرافت و زیبایی، شما نیاز است با هنر نقاشی نیز تا حدودی آشنا باشید. البته به این معنی نیست که شما باید به هنر نقاشی مسلط باشید بلکه یک آشنایی نسبی و کلی برای انجام هنر نقاشی روی پارچه کافی است.

در نتیجه باید این مرحله را با دقت و حوصله انجام داد. برای انتقال طرح بر روی پارچه و نقاشی آن می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. این روش ها هر کدام ممکن است برای یک جنس پارچه بیشتر مناسب باشند.  از روش هایی که می توان برای انتقال طرح استفاده کرد، می توان به روش های استفاده از میز نور، استفاده از کاربن پارچه و نقاشی مستقیم روی پارچه اشاره کرد. در ادامه در مورد این روش ها توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

📷انتقال طرح در نقاشی روی پارچه

 

استفاده از میز نور برای انتقال طرح در نقاشی روی پارچه

استفاده از میز نور را می توان از روش های انتقال طرح در نقاشی روی پارچه محسوب کرد. همانطور که از نام آن پیدا است، میز نور یک ابزار است که با نور کار می کند. در این روش طرحی را که برای نقاشی روی پارچه انتخاب کرده اید، پرینت می گیرید. با استفاده از میز نور می توانید انتقال طرح را به راحتی انجام دهید. اگر پارچه های شما رنگ روشنی دارند، این کار بسیار راحتتر انجام می شود.

این متد، از روش های راحت برای انتقال طرح محسوب می شود. در این روش، طرحی را که پرینت گرفته اید، بر روی میز نور قرار می دهید، سپس پارچه را بر روی آن می گذارید و می توانید با یک خودکار حرارتی طرح بر روی پارچه منتقل می شود. شاید با خود فکر کنید که میز نور ندارید پس چگونه با این روش طرح را انتقال دهید. آیا امکان دارد که بدون میز نور طرح را بر روی پارچه مورد نظر انتقال دهید؟

باید گفت برای انتقال طرح در نقاشی روی پارچه اگر میز نور ندارید، طرح را می توانید به وسیله چسب محکم کنید و پارچه را بر روی آن قرار دهید. بعد از این مرحله می توانید طرح را به راحتی روی پارچه انتقال دهید. این کار را می توانید در طول روز و پنجره هایی که رو به نور خورشید هستند، انجام دهید. شاید با خود فکر کنید که شما میز نور ندارید و می خواهید این کار را در طول شب انجام دهید یا در محیطی که کار می کنید به نور خورشید دسترسی ندارید.

به شما پیشنهاد می کنیم از یک قطعه شیشه یا ظرف شیشه ای استفاده کنید. شیشه را طوری قرار دهید که بتوانید چراغ قوه گوشی یا معمولی را زیر شیشه قرار دهید و بتوانید به راحتی طرح را بر روی پارچه انتقال دهید. طرح را بر روی شیشه قرار می دهید و پس از آن پارچه را نیز بر روی آن گذاشته و طرح را منتقل می کنید.

📷

 

کاربن پارچه

یکی دیگر از روش های انتقال طرح برای هنر های روی پارچه استفاده از کاربن پارچه است. این روش انتقال طرح که در هنر نقاشی روی پارچه استفاده می شود، اصولا این روش برای انتقال طرح در هنر گلدوزی رواج بیشتری دارد. باید دقت کنید که به هیچ عنوان از کاربن های کاغذ برای این کار استفاده نکنید. استفاده از کاربن های کاغذ بر روی پارچه لکه هایی ایجاد می کند که ممکن است حتی با شستشو هم از بین نرود.

کاربن های پارچه به نام کاربن های خیاطی نیز شناخته می شوند. این کاربن ها نیز مانند کاربن های کاغذی رنگبندی های متفاوتی دارند. در نتیجه باید در نظر داشت که برای پارچه های روشن از رنگ های تیره این کاربن ها استفاده نکنید. با وجود اینکه این کاربن های برای کار روی پارچه تولید می شوند، اما ممکن است رنگ آن ها بر روی پارچه باقی بماند و پس از اتو کردن این رنگ ها مشخص شوند. در نتیجه کاربن متناسب با رنگ پارچه انتخاب کنید.

اگر بخواهیم از بهترین رنگ های کاربن برای انتقال طرح در نقاشی روی پارچه را نام ببریم، می توانیم به رنگ های زرد و سفید اشاره کنیم. روش استفاده از کاربن نیز بسیار راحت است و برای اینکه بر روی طرح یا پارچه فیکس شود، می توانید آن را بچسبانید. در این روش کاربن را روی پارچه قرار می دهید و طرح بر روی کاربن قرار می گیرد. بعد به وسیله یک خودکار یا مداد بر روی خطوط طرح می کشید. با این روش طرح به راحتی بر روی پارچه انتقال پیدا می کند.

📷

در آخر می توان گفت اگر نقاشی و طراحی شما خوب است، می توانید به راحتی طرح مورد نظر خود را بر روی پارچه نقاشی کنید، سپس آن را رنگ آمیزی نمایید. اگر شما به تکنیک های نقاشی و سایه زنی و دیگر متد های نقاشی مسلط باشید، می توانید یک اثر هنری فوق العاده خلق کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان موژارت گالری در ارتباط باشید.

  • blogagency blogagency2022
  • ۰
  • ۰

در هنر نقاشی روی پارچه، چه جنس هایی مناسب هستند؟

هنر نقاشی روی پارچه

یکی از هنر هایی که امروزه بعد از سالیان طولانی مجددا به اوج خود رسیده است، هنر نقاشی روی پارچه است. هر هنری نیاز به ابزار و متریالی دارد که هنرمند بهتر است از نوع با کیفیت آن استفاده کند. خلق آثار هنری زیبا را می توان علاوه بر ذوق و هنر یک هنرمند، به مواد و متریال و همچنین ابزار مورد استفاده آن وابسته دانست.

در این نوشتار ما قصد داریم در مورد پارچه های مناسب برای هنر نقاشی روی پارچه توضیحاتی ارائه دهیم، تا شما با روش کار آن ها آشنا شوید. شاید بتوان گفت هر پارچه ای برای هنر نقاشی پارچه می تواند مورد استفاده قرار بگیرد، اما محدودیت های خاص خود را دارند.

برای مثال برخی از پارچه ها فقط باید از رنگ پارچه برای رنگ آمیزی آن ها استفاده کرد و رنگ اکریلیک جلوه زیبایی بر روی این پارچه ها ندارد. پارچه ها از نظر راحتی کار و رنگ پذیری دسته بندی می شوند که در مورد آن ها توضیح خواهیم داد.

نقاشی روی پارچه و اجناس مناسب برای آن
هنر نقاشی روی پارچه

بستر کار هنر نقاشی روی پارچه متفاوت است

یکی از نکات مهمی که در هنر نقاشی روی پارچه وجود دارد، این است که شما باید طرح اولیه را با دقت بر روی بستر کار یا همان پارچه مورد نظر اجرا کنید. در این هنر می توان گفت بعد از رنگ آمیزی امکان تصحیح خطا بسیار کم است به همین دلیل باید در کنار ظرافت و طبع هنری، دقت بالایی داشته باشید. این هنر بر روی بستر هایی مانند مانتو، شال و روسری، انواع لباس، کفش، کیف های پارچه ای قابلیت اجرا دارد.

در نظر داشته باشید که هنر نقاشی روی پارچه بر روی وسایلی مانند کوسن های کنار مبل، مبلمان، پرده، وسایل تزیینی و … می تواند اجرا شود. در یک لباس مانند مانتو، هنرمند می تواند هنر خود را روی قسمت هایی مانند یقه، قسمت کمر، سر آستین، پایین لباس اجرا کند. به تناسب رنگ لباس و رنگ های مورد استفاده در نقاشی باید دقت کرد. از طرفی سبک لباس و نقاشی باید با هم همخوانی داشته باشند.

چه پارچه هایی برای هنر نقاشی روی پارچه مناسب است؟

می توان گفت هنر نقاشی روی پارچه بدون پارچه و بستر کاری اصولا بی معنا است. اما شاید با خود فکر کنید که این هنر بر روی چه پارچه هایی می تواند اجرا شود؟ شاید بتوان گفت نقاشی بر روی پارچه می تواند بر روی بسیاری یا حتی تمامی پارچه ها اجرا شود. اما در نظر داشته باشید که هر پارچه ای تکنیک های خاص خود را دارد که باید حین کار آن را در نظر داشته باشید.

برای مثال برخی پارچه ها نیاز به رنگ بیشتری دارند و برخی کمتر. از طرفی بعضی پارچه ها نیاز به اورینت یا زیر ساز های دیگر دارند. این ها نکات ریز و البته مهمی هستند که باید در این هنر در نظر داشته باشید. از جمله پارچه هایی که می توانند به عنوان بستر کاری برای این هنر مورد استفاده قرار بگیرند، می توان به پارچه های جین، کتان، مخمل، نخ، ابریشم، چرم، پشمی و … اشاره کرد. این مورد بسیار حائز اهمیت است که چه پارچه ای انتخاب کنید.

پارچه های مناسب برای هنر نقاشی روی پارچه
جنس های مناسب برای نقاشی روی پارچه

کدام پارچه مناسب است؟

شاید با خود فکر کنید که بهترین جنس برای نقاشی روی پارچه کدام است؟ این سوال برای کسانی که در ابتدای مسیر این هنر هستند، بسیار مهم است. می توان گفت پارچه های کاملا نخی که بافت های محکمی دارند، به عنوان بستر کاری این هنر مناسب هستند. پارچه هایی با رنگ روشن کار شما را راحتتر می کنند و می توانند برای این هنر بسیار مناسب باشند. پارچه هایی مانند ساتن، ابریشم، ارگانزای ابریشم، مخمل و … نیز می توانند بستر کاری هنر شما باشند.

برای کار روی این پارچه ها دقت بالایی به خرج دهید. می توان گفت برای انتخاب پارچه هیچ محدودیتی ندارید و هر جنس پارچه ای را که مناسب تشخیص دهید می توانید بر روی آن، این هنر را اجرا کنید. اما باید در نظر داشته باشید که واقعا اجرای این هنر بر روی برخی پارچه ها یک اثر منحصر به فرد خلق می کند. مخمل را می توان از این پارچه ها دانست که زیبایی خاص و کم نظیری دارد.

این نکات را در نقاشی بر روی پارچه در نظر داشته باشید

برای اینکه اثر هنری که در نقاشی روی پارچه خلق می کنید، کم نظیر باشد به جزییات دقت کنید. به همین دلیل بهتر است نکات مهمی در این زمینه در نظر داشته باشید:

نکات مهم نقاشی روی پارچه
بافت پارچه برای نقاشی مهم است
  1. برای اینکه بتوانید جزییات را به خوبی بر روی پارچه مورد نظر پیاده کنید، بهتر است از پارچه هایی با جنس محکم استفاده کنید. این مورد در هنر نقاشی روی پارچه و خلق یک اثر هنری زیبا تاثیر بسیاری دارد.
  2. همخوانی رنگ و پارچه و البته طرح و مدل را در لباس ها در نظر بگیرید. برای مثال اگر یک لباس با مدل و سبک سنتی انتخاب کرده اید، شما باید برای طراحی روی این لباس از طرح های اسلیمی و ایرانی استفاده کنید. توجه به این جزییات اثر هنری را زیباتر جلوه می دهد.
  3. شما باید از رنگ اکریلیک یا رنگ پارچه استفاده کنید. رنگ های اکریلیک برای پارچه هایی مانند جین، پلی استر و … مناسب هستند. زیرا رنگ اکریلیک به نسبت سنگین تر از رنگ پارچه است.
  4. در نقاشی روی پارچه، در پارچه های تیره بهتر است، ابتدا سطح کاری مورد نظر را با اورینت بپوشانید.
  5. نسبت به نوع پارچه و البته نوع رنگی که استفاده می کنید، باید به میزان 24 تا 48 ساعت زمان بدهید تا رنگ روی پارچه خشک شود.
  6. اگر از رنگ های اکریلیک استفاده می کنید، بهتر است مقداری چسب دی ام پنج یا بیندر به آن اضافه کنید تا رنگ بر روی پارچه تثبیت شود.
  7. پارچه هایی مانند حریر که نازک هستند به عنوان بستر کاری پیشنهاد نمی شوند، زیرا رنگ از بافت پارچه عبور می کند و از قسمت پشتی بیرون می زند. در نتیجه همانطور که اشاره شد برای این هنر از پارچه هایی با بافت محکم و ضخیم استفاده کنید.
  8. اگر از رنگ اکریلیک استفاده می کنید، حتما پس از خشک شدن و پایان کار برای تثبیت رنگ باید از اتو یا سشوار استفاده کنید.

 

نکات مهم در نقاشی روی پارچه
نقاشی روی جین

برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان موژارت گالری در ارتباط باشید.

  • blogagency blogagency2022
  • ۰
  • ۰

کامپوزیت دندان ماندگاری دارد؟

کامپوزیت چیست؟

اگر به مطب های دندانپزشکی مراجعه کرده باشید یا اقدامات درمانی دندانی روی دندان های شما انجام شده باشد، نام کامپوزیت دندان را حتما شنیده اید. کامپوزیت ها مواد مصنوعی هستند که به اصطلاح به آن ها رزین گفته می شود. کامپوزیت ها برای استحکام یا جهت چسباندن استفاده می شود. رزین های کامپوزیت دندانی ویژگی های خاص و مناسبی دارند که با بافت دندان ها سازگار هستند.این مواد حالت خمیری داشته و طیف رنگی مناسب برای انواع دندان ها دارند.

مدت دوام کامپوزیت

کامپوزیت ها به طور متوسط، حداقل ۵ سال دوام دارند اما بستگی به نوع مواد و مهارت دندانپزشک تا ۱۵ سال هم عمر میکنند. یافته‌های کلی نشان می‌دهد که حداقل ۶۰ درصد از ترمیم‌های کامپوزیت رزین بیش از ۱۰ سال طول می‌کشد که مواد مناسب به درستی اعمال شوند. درست است که کامپوزیت ها مواد شیمیایی سختی هستند اما این مواد به سختی دندان های طبیعی شما نیست و ممکن است فرسوده شود یا بشکند. برخی عادات غذایی نا سالم و سبک زندگی شما و مهم تر از همه بهداشت دهان و دندان شما می تواند این طول عمر را چندین برابر افزایش دهد. در ادامه با مواردی که روی مدت زمان ماندگاری کامپوزیت دندان تاثیر گذار هستند بیشتر آشنا می شوید

عوامل موثر در ماندگاری و طول عمر کامپوزیت

با رعایت موارد زیر شما می توانید به افزایش عمر کامپوزیت کمک کنید:

محل باندینگ دندان:

باندینگ پشت دندان ها یا روی دندان های کناری شما احتمالا بیشتر از باندینگ کامپوزیت روی دندان های جلویی شما دوام می آورد. به این دلیل که دندان های جلویی بیشتر در معرض آسیب قرار دارند و امکان تغییر رنگ آن ها هم بیشتر است.

نوع و مقدار کامپوزیت:

کاملا طبیعی است که هرچه کیفیت رزین بهتر باشد، ماندگاری آن هم بیشتر خواهد بود. اما استفاده از میزان بیشتری کامپوزیت الزاما به معنی ماندگاری بیشتر نیست. میزان استفاده از کامپوزیت بستگی به عوامل مختلفی دارد که در این مورد بهتر است به دندانپزشک خود اعتماد کنید

سلامت و استحکام دندان:

دندان های قوی و سالم می توانند برای مدت طولانی تری باندینگ را حفظ کنند، اگر دندان های شما ضعیف هستند ممکن است کامپوزیت نتواند به خوبی متصل شود و یا از دندان جدا شده و بشکند.

سبک زندگی و مراقبت از دندان ها:

مراقبت نکردن از دندان ها، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های مضر برای سلامتی دندان ها و عاداتی مانند جویدن ناخن، شکستن اجسام سخت با دندان و دندان قروچه می تواند باعث افزایش احتمال اسیب پذیری کامپوزیت ها شود.

 

چگونه عمر باندنیگ کامپوزیت دندان های خود را بیشتر کنیم؟

اکثر مواردی که باعث عمر طولانی تر کامپوزیت ها می شود تحت کنترل شماست. برای اطمینان از دوام بیشتر از ده سال می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

دوبار در روز مسواک بزنید. با مسواک زدن منظم می توانید تا حد امکان مطمئن شوید که مواد غذایی به دندان های شما آسیب نمیزند. برای مسواک زدن حتما از خمیردندان های غیرساینده حاوی فلوراید و برس های نرم استفاده کنید و در این مورد حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید.

از تکنیک های صحیح نخ دندان کشیدن برای دندان های خودتان استفاده کنید. استفاده نادرست از نخ دندان باعث آسیب رساندن به دندان و کامپوزیت ها می شود.

مراجعه به دندانپزشک و معاینات منظم دندانپزشکی به طور مستقیم به افزایش عمر اتصال کامپوزیت های شما کمک می کند. در معاینات، اگر مشکلی برای باندینگ های شما در حال رخ دادن است، دندانپزشک به راحتی آن ها را تشخیص میدهد و اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب بیشتر را انجام می دهد.

از جویدن مواد سفت مانند آبنبات، یخ، ناخن و … خودداری کنید. جویدن مواد سخت باعث ایجاد فشار زیادی روی دندان های ترمیم شده با کامپوزیت می شود و می تواند باعث شکستگی خود دندان یا قسمت های باند شده با کامپوزیت گردد.

قوه، چای، ادویجات زیاد و … مواردی هستند که احتمال لک شدن دندان های شما را بیشتر می کند و کامپوزیت ها هم از این امر مستثنی نیستند. اگر نمی توانید از مصرف این خوراکی ها پرهیز کنید حتما بعد از مصرف دهان خود را بشویید تا باعث ایجاد لک در دندان های شما و کامپوزیت ها نشود.

کشیدن سیگار و قلیان هم تاثیر بسیار نا مطلوبی بر روی دندان های شما و همچنین دندان های باند شده شما دارند.

آمالگام یا کامپوزیت؟

مطالعات بسیاری برای مقایسه آمالگام و کامپوزیت انجام شد. با این وجود برای تخمین مدت زمان ماندگاری ترمیم های کامپوزیت خلفی، مطالعات طولانی مدتی نیاز است؛ زیرا مجموعه ای از عوامل در شکستن یا دوام یک کامپوزیت دخیل است. در یک مطالعه مقایسه ای آمالگام-کامپوزیت پس از ۵ سال، هیچ تفاوتی در عملکرد یافت نشد. جالب است بدانید که تحقیقات نشان داده که حتی پس از ۱۲ سال، کامپوزیت عملکرد قابل توجهی بهتر نشان داد

مطمئناً، این مواد ترمیمی دیگر نیز دارای معایبی هستند. به عنوان مثال، آمالگام شما را ملزم می کند که بافت سالم بیشتری را از دندان طبیعی بیمار جدا کنید و پر کردن طلا و سرامیک گران است. با این حال، در مقایسه با دوام رزین کامپوزیت، طول عمر یکی از مشکلات آنها نیست.

بخشی از دلیل اینکه ترمیم های رزین کامپوزیت طول عمر کوتاه تری دارند به اجرا مربوط می شود. استفاده از کامپوزیت تکنیک حساس و خاص محصول است.

 

چرا دندانپزشک کامپوزیت را انتخاب می کند؟

مواد کامپوزیت مزایای بسیاری برای دندانپزشکی ترمیمی دارند. مهمتر از همه این که وقتی پوسیدگی را با کامپوزیت ترمیم می کنند، تا حد امکان دندان سالم می ماند. علاوه بر این، ترمیم های کامپوزیت قابل تشخیص نیستند زیرا مواد با دندان ترکیب شده و کامپوزیت ها همرنگ دندان ها هستند. همین باعث می شود که ظاهر زیبایی به دندان ها بدهد. یکی دیگر از مزایای کامپوزیت های رزین قابلیت چسبندگی بالا به دندان هاست.

ترمیم های رزین کامپوزیت به طور قابل توجهی محبوبیت و قابلیت پیش بینی را افزایش داده اند و در عمل دندانپزشکی روتین شده اند. برخی از دلایل این پیشرفت، امکان درمان دندانپزشکی کم تهاجمی، بهبود توسعه رزین ها و تکنیک های ترمیم چسب و افزایش تعداد بیمارانی بود که به دنبال ترمیم زیبایی برای جایگزینی آمالگام هستند. در این زمینه، کامپوزیت رزین به طور گسترده ای استفاده می شود و به دلیل خواص فیزیکی و زیبایی شناختی به سطح بالایی از ترمیم ها رسیده است. اما برای دستیابی به موفقیت با ترمیم های کامپوزیت رزین، دانش مواد ترمیمی و باندینگ و استفاده از تکنیک مناسب مورد نیاز است، در غیر این صورت ممکن است شکست به سرعت رخ دهد.

در بین طبقه بندی های متنوع رزین ها، پرکاربردترین طبقه بندی مربوط به اندازه ذرات است که به ذرات درشت، هیبرید، میکرو هیبرید، میکروذرات، نانوذرات و نانوهیبریدها تقسیم می شوند. رزین های ماکرو ذرات و میکروذرات فقط برای دندان های قدامی نشان داده شدند. با این حال، با توسعه رزین های هیبریدی با بهبود مقاومت در برابر سایش، علاقه به استفاده از این نوع رزین در دندان های خلفی افزایش یافته است.

ماندگاری کامپوزیت چقدر است؟

به طور معمول، پر کردن حدود ۱۰ سال طول می کشد. بسیاری از ترمیم ها (اصطلاح بالینی برای پرکردن دندان) بسیار طولانی تر است.

علاوه بر مواد مورد استفاده، سایر عوامل موثر بر طول عمر پرکننده عبارتند از:

  • عادات غذایی شما
  • بهداشت دندان
  • ضربه به دندان شما
  • پوسیدگی در اطراف پر کردن
  • هنگام خواب دندان قروچه کردن

اگرچه عوامل متعددی بر دوام انواع پرکننده های دندان مخصوصا کامپوزیت ها، تأثیر می‌گذارند؛ مواد مورد استفاده می‌توانند به شما ایده خوبی درباره مدت زمان ماندگاری یک پرکننده خاص بدهند.

  • blogagency blogagency2022
  • ۰
  • ۰

انواع کامپوزیت دندان

ضرورت وجود کامپوزیت‌ها

کامپوزیت های دندانی امروزه از رایج ترین مواد مورد استفاده در کلینیک های دندانپزشکی هستند که عمدتا برای بازسازی های زیبایی قدامی و همچنین برای پرکردن دندان های خلفی استفاده می شوند. بر اساس نیازهای خاص هر بیمار، انواع متعددی کامپوزیت ها با ویژگی های مختلف و نحوه استفاده متفاوت در بازار وجود دارند و گاهی اوقات انتخاب مناسب ترین کامپوزیت دندان برای دندانپزشک سخت می شود.

زمان استفاده از انواع مختلف کامپوزیت ارتباط زیادی با ترمیم مورد درمان شما دارد. به عنوان مثال، ممکن است دندانپزشک شما از یک نوع کامپوزیت برای ترمیم های قدامی و نوع دیگری برای ترمیم های خلفی استفاده کند. بسیاری از پزشکان ترجیح می دهند از پرکننده های حجیم در قسمت خلفی استفاده کنند، زیرا آنها به دلیل استحکام و دوام شهرت دارند، که باعث می شود آنها را به خوبی برای نیروهای بایت در آنجا استفاده کنند. علاوه بر این، استفاده از لایه‌های کمتر به معنای شانس کمتری برای مشکلات تکنیکی مانند حفره‌های هوا و فضای خالی است.

کامپوزیت خلفی

کدام کامپوزیت بهتر است؟

چندین روش مختلف برای تشخیص کامپوزیت ها از یکدیگر وجود دارد. برخی از موارد قابل تشخیص به عملکرد آنها مرتبط هستند. اکثر دندانپزشکان کامپوزیت ها را بر اساس دو ویژگی مکانیکی و زیبایی ارزیابی می کنند.:

خواص مکانیکی:

برای بررسی این ویژگی به استحکام کامپوزیت، نحوه ساییدگی آن در دهان بیمار و همچنین استحکام باند و چسبندگی آن آنالیز می شود. به بیان بهتر کلیه عملکردهای فیزیکی کامپوزیت بررسی می گردد.

ویژگی های زیبایی:

این مورد اشاره مستقیم به پرداخت، صیقل دادن، تراش و به عبارت بهتر به ظواهر آن اشاره دارد.

دسته بندی کامپوزیت‌ها

کامپوزیت های دندانی از زمانی که برای اولین بار به عنوان یک ماده ترمیم کننده معرفی شدند، برای بهبود هر دو ویژگی فیزیکی و زیبایی کامپوزیت ها تغییرات زیادی در طول زمان بر روی آن ها انجام شد. به طور کلی کامپوزیت ها از چند عنصر تشکیل شده اند که وقتی باهم ترکیب می شوند یک ماده دندانی منعطف در عین حال بادوام و محکم را می سازند. اندازه پرکننده نانوکامپوزیت ها از خواص فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و نوری موجود در طبیعت تقلید می کند.

انواع کامپوزیت دندان

ماکروفیل ها :

ماکروفیل ها اولین کامپوزیت هایی بودند که وارد بازار شدند. این نوع از کامپوزیت ها دارای ذراتی هستند که اندازه آن ها بین ۱۰ تا ۵۰ میکرومتر است. این ذرات با اینکه نسبتا بزرگ هستند اما استحکام بالایی دارند. با این وجود این ذرات گاهی به اندازه ای بزرگ بودند که با چشم غیر مسلح دیده می شد. برخی اوقات رزینی که به عنوان پایه وظیفه کنارهم نگه داشتن ذرات را داشت، جدا میشد. از طرفی سایز بزرگ این ذرات در روند صیقل و فرم دادن مشکل ساز است و

کار کردن با این کامپوزیت را برای دندانپزشک سخت میکند. در پولیش کردن کامپوزیت ماکروفیل امکان پوسته شدن هم وجود دارد. امروزه به جرات می توان گفت که هیچ گونه کامپوزیت ماکروفیل پرکاربردی وجود ندارد و تنها در مواردی مشاهده می شود که ترمیم های آن در سال های دور انجام شده است،

میکروفیل ها:

همانطور که از اسم این نوع کامپوزیت مشخص است، ذرات سازنده آن زیر 100 نانومتر است. به دنبال مشکلاتی که کامپوزیت های ماکروفیل داشت این کامپوزیت اولین بار اواخر دهه 1970 میلادی وارد بازار شد. با اینکه میکروفیل ها برعکس کامپوزیت ماکروفیل قابلیت صیقل و فرم دادن را دارند اما ضعیف هستند. میکروفیل ها به اندازه کافی در مقابل فشار نیرو مخصوصا در قسمت های خلفی مقاوم نیستند. دو نوع از میکروفیل های موجود در بازار که در مطب های دندانپزشکی معمولا استفاده می شود انواع مختلف Heliomolar و Renamel است. و اما نوعی از کامپوزیت ها با تلفیق ویژگی های مثبت دو نوع کامپوزیت ماکروفیل و میکروفیل ساخته شد.

 

هیبریدها، میکروهیبریدها و نانوهیبریدها:

این کامپوزیت ها، استحکام ماکروفیل ها و صیقل پذیری میکروفیل ها را باهم دارند. این ها حاوی مخلوطی از ذرات بین ۱۰ تا ۵۰ میکرومتر و همچنین ذرات ۴۰ نانومتر است. برخی از کامپوزیت هایی که امروزه استفاده می شوند، به نوعی از همین ترکیب هستند.

نانوکامپوزیت:

این نانوکامپوزیت ها دارای ذرات ۲۰ نانومتر هستند. امروزه بیشتر کامپوزیت ها از نوع نانوکامپوزیت هستند. آنچه نانوکامپوزیت ها را منحصر به فرد می کند این است که این ذرات در کنار هم قرار میگیرند تا نانوخوشه ها را تشکیل دهند. همین اتفاق باعث می شود که استحکام و مقاومت در برابر سایش و صیقل دادن افزایش یابد.

کامپوزیت های قدامی:

این نوع از کامپوزیت ها که کامپوزیت های زیبایی هم گفته می شود برای ترمیم دندان هایی استفاده می شود که در زیبایی بسیار مهم هستند. این کامپوزیت ها امکان تغییر رنگ، شکل و اندازه را دارند.

کامپوزیت های خلفی:

این نوع از کامپوزیت ها بیشتر برای ترمیم دندان ها در ناحیه خلفی استفاده می شود. اساس طراحی و ساخت کامپوزیت های خلفی مقاومت در برابر فشار زیادی است که روی دندان های عقبی بیشتر است. به همین خاطر ترمیم دندان ها با این نوع کامپوزیت بسیار مطمئن تر و طولانی مدت تر است.

کامپوزیت های ارتودنسی:

این نوع از کامپوزیت ها، رزین هایی هستند که برای درمان ارتودنسی استفاده می شود. در ارتودنسی برای چسباندن براکت ها، باند کردن و …. نیاز به استفاده از کامپوزیت است و این نوع از کامپوزیت به صور اختصاصی برای این کار طراحی و ساخته شده است.

دو دسته اساسی کامپوزیت

امروزه دو دسته اساسی برای استفاده از کامپوزیت های دندانی وجود دارد که هر کدام مزایایی در مورد استفاده از آنها برای ترمیم دندان دارند:

پرکننده های حجیم:

همانطور که از نام آن پیداست، پرهای حجیم به لایه های کمتری برای پر کردن یک آماده سازی نیاز دارند. مهم ترین تفاوت متمایز آنها از سایر انواع کامپوزیت دندان، افزایش عمق درمان آنها است. بهبود در مواد پرکننده حجیم نیز نتایج مشابهی با کامپوزیت‌های چند لایه برای عرض شکاف حاشیه‌ای و سازگاری عاج ایجاد کرده است.

یونیورسال:

این کامپوزیت ها بر اساس لایه ها یا ویسکوزیته آنها تعریف نمی شوند، بلکه برای استفاده مورد نظرشان تعریف می شوند. کامپوزیت های جهانی به گونه ای طراحی شده اند که متنوع ترین باشند

  • blogagency blogagency2022